Zespół: Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej i Przedszkole w Niechlowie

wycieczka historyczna 6 - 7 maja 2016r.

Tym razem dzięki wspópracy z Klubem Historycznym im.Stefana Roweckiego "Grota"i Instytutem Pamięci Narodowej  udaliśmy się do Bydgoszczy i Torunia. Pierwszym etapem naszej wyprawy naukowej była Fordońska Dolina Śmierci w Bydgoszczy. jest to miejsce upamiętniające śmierć 1200-1400 Polaków zamordowanych w październiku i listopadzie 1939r. przez Niemców. Historycy nie są w stanie ustalić ilu ludzi zostało zamordowanych w "Dolinie Śmierci", co wynika z faktu, iż nie odnaleziono żadnych udokumentowanych źródeł zbrodni fordońskiej. Podane liczby są najbardziej prawdopodobne. Dziś w w miejscu ich śmierci znajduje się zespół pomników i tablic pamiątkowych przypominających o wydarzeniach z początków wojny

Kolejnym etapem naszej wyprawy była przejażdzka tramwajem wodnym po przepływającej przez Bydgoszcz rzece Brda, oraz piesza wycieczka uliczkami Starego Miasta. dowiedzieliśmy się, jak ważnym dla naszej gospodarki miastem była Bydgoszcz od średniowiecza.

Potem ruszyliśmy w podróż do Torunia, który mieliśmy zacząć zwiedzać dnia następnego, ale nie mogliśmy się tego doczekać i ruszyliśmy na przechadzkę uliczkami Starego Miasta tuż po kolacji. Wieczorne oświetlenie średniowiecznych budowli zrobiło na nas duże wrażenia. Rano, już z przewodnikiem zwiedzaliśmy te same miejsca poznając ich szczegółową historię. Ostatnim miejscem, które w Toruniu odwiedziliśmy było Muzeum Piernika Toruńskiego. braliśmy udział w warsztatach piernuikarskich i każdy z nas przyjechał do domu z piernikiem własnego wyrobu. Mam nadzieję, że nabyte umiejętności zagoszczą w naszych domach już na zawsze, tak jak wiedza zdobyta podczas wycieczki na zawsze pozostanie w naszych głowach. Bo warto wiedzieć...