Zespół: Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej i Przedszkole w Niechlowie

Podsumowanie działań w projekcie UPRIGHT

Sprawozdanie z realizacji  programu UPRIGHT w roku szkolnym 2021/2022 i 2022/2023

 

          PROGRAM UPRIGHT jest to powszechny, profilaktyczny Program Promocji Zdrowia Psychicznego, rekomendowany przez Marszałka Województwa Dolnośląskiego i koordynowany przez specjalistów z Dziennego Ośrodka Psychiatrii i Zaburzeń Mowy Dla Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu.

W  propramie uczestniczyli Uczniowie  klas VI, VIIab [VII, VIIIab]– 39 uczniów

Czas trwania: 2 lata - rok szkolny 2021/2022 oraz 2022/2023

Cel główny: Problematyka zdrowia psychicznego nastolatków. Promowanie dobrostanu psychicznego, zapobieganie przyszłym zaburzeniom  psychicznym i emocjonalnym oraz  zwiększenie odporności psychicznej u dzieci i młodzieży.

Uzyskane efekty:

  • zapoznanie uczniów z podstawami programu Upright,
  • zwrócenie uwagi uczniów i ich rodziców na potrzebę rozwijania odporności psychicznej nastolatków,
  • opracowanie przez koordynatorów strategii wdrażania programu w naszej placówce.

Wykorzystane środki dydaktyczne: podręcznik Upright „Dobrostan dla Nas”, film edukacyjny  o programie Upright, filmy o Uważności ( nagrania audio dostępne w linkach YouTube), 5 filmów o emocjach w oparciu o film "Błękitny cud",  fragmenty propozycji filmów do obejrzenia, plakaty, rysunki, linki do nagrań audio/wideo, slajdy dostępne na stronie internetowej Upright oraz inne materiały edukacyjne .

Wykorzystane metody: wykład, dyskusja w grupie, odgrywanie ról, burza mózgów, kreatywne pisanie, refleksje, metoda ćwiczeniowa, quizy,historie do dyskusji, ćwiczenie uważności , ćwiczenia utrwalające;

Form pracy: forma zbiorowa, praca w grupach, indywidualna.

 

Opis działania:

            Program Upright został wdrożony w klasach VI, VIIab  od styczna do czerwca 2022 r.  na podstawie Podręcznika dla nauczycieli „Dobrostan dla Nas”.  Dla rodziców został udostępniony podręcznik ”Dobrostan dla Rodzin” dostępny bezpłatnie na  platformie  internetowej.

           Program składał się z 4 sekcji/komponentów: uważność, radzenie sobie, skuteczność, uczenie się kompetencji społeczno- emocjonalnych. W sumie uczestnicy przyswoili  14 umiejętności /sesji poświęconych  treningowi umiejętności oraz 3 sesje dodatkowe zgodne z adaptacją regionalną ( dostosowane do potrzeb danej klasy). Ogółem zrealizowano w każdej klasie 18 sesji /lekcji trwające 45 min .

            Podczas realizacji programu w roku szkolnym 2022/2023 stworzono na stronie internetowej szkoły zakładkę "Program Upright", gdzie zamieszczano ogólne informacje o programie, zdjęcia z przeprowadzonych zajęć, plakaty oraz prace plastyczne.. Ponadto na komunikatorze Whatsapp założono zespół dla nauczycieli prowadzących zajęcia w programie Upright gdzie zamieszczano różne informacje, pliki, prezentacje.

            W szkole  przygotowano gazetkę  informacyjną   dotyczącą podstawowych założeń i realizacji programu Upright oraz gazetkę tematyczną pt. :"Odporność emocjonalna".      Przeprowadzono w klasach VI i VIIab warsztaty pt. "Odporność emocjonalna"

             Nauczyciele podczas zajęć z uczniami wykazywali się dużą kreatywnością i zaangażowaniem w przygotowaniu się do  zajęć profilaktycznych dostosowując je do potrzeb i możliwości uczniów oraz rozwijając bądź wzmacniając ich odporność  psychiczną na co dzień.  Podczas zajęć profilaktycznych uczniowie przygotowywali  prace plastyczne oraz plakaty przedstawiające sposoby radzenia sobie z emocjami i stresem.

            Na zakończenie realizacji programu Upright  przygotowano gazetkę tematyczną  składającą się z  4 głównych elementów :uważność, radzenie sobie, skuteczność, a także uczenie się kompetencji społeczno- emocjonalnych.

           Od stycznia  do czerwca nauczyciele uczestniczyli  w cyklicznych ( 1 raz w miesiącu) spotkaniach  superwizyjnych  online  z zespołem Upright.

            W roku szkolnym 2022/2023 program Upright realizowany był wśród  uczniów klas VII oraz VIIIab na podstawie podręcznika "Dobrostan dla Wszystkich". Składa się on z aktywności opracowanych po to, aby poszerzyć ćwiczenia odporności psychicznej organizowane podczas lekcji tak, aby mogła brać w nim udział cała społeczność szkolna. Program dobrostan dla wszystkich składał się z 4 modułów ćwiczeń otwartych promujących odporność w środowisku szkolnym i kulturę odporności psychicznej w szkole. Ćwiczenia programu DOBROSTAN DLA WSZYSTKICH wzmacniają ochronne czynniki takie jak: integracja, przynależność, aktywny udział i pozytywne relacje. Czynniki te sprzyjają budowaniu dobrego klimatu w szkole. 

Celem jest budowanie w szkole kultury dobrostanu. Do osiągnięcia celu programu służy zestaw ćwiczeń tworzących zbiorową odporność psychiczną.

W programie DOBROSTAN DLA WSZYSTKICH stosuje się cztery grupy ćwiczeń podczas roku szkolnego: ćwiczenia grupowe, sesje uważności/mindfulness, prezentacje plakatów , wysyłanie cyfrowych wiadomości ( krótkie wiadomości tekstowe).  Uczniowie w trakcie roku szkolnego pisali listy wyrażające wdzięczność praz przeszli przez obowiązkowe założenia programu.

 

Doświadczenia zdobyte podczas realizacji programu oraz scenariusze opracowane w toku przygotowania do konkretnych lekcji stanowią dobre zaplecze do pracy wychowawczej z uczniami innych klas.