Matematyka w budowaniu z klocków
2024-02-28
Uczniowie klasy trzeciej wykonali zadania w kolejnym module projektu przygotowanego dla uczniów klas 1-3 przez Wydawnictwo MAC Edukacja pt. „Z Natalką i Antkiem w świecie wielkiej matematyki” . Tym razem trzecioklasiści odkrywali matematykę w budowaniu z klocków i w zabawie klockami.
Uczniowie:
- odpowiadali na pytanie, jak matematyka łączy się z klockami i budowaniem z klocków,
- badali, jak umiejętności matematyczne przydają się w czasie zabawy,
- szacowali i obliczali liczbę klocków,
- poszukiwali w budowlach symetrii,
- tworzyli z klocków struktury symetryczne,
- rozpoznawali proste bryły (walec, sześcian, prostopadłościan),
- wykonywali 4 podstawowe działania matematyczne rozwiązując przygotowane przez autorkę projektu Sabinę Piłat testy,
- porównywali – rozumieli i stosowali w praktyce pojęcia: mniejszy – większy, niższy – wyższy,
- zauważali i kontynuowali rytmy.
Powstały wspaniałe budowle z klocków, w których powyższe aspekty matematyki były widoczne „gołym okiem”. Autorka projektu wspomina , że …„Moduł V – Matematyka w budowaniu klocków w czasie trwania projektu placówka realizuje kierunek polityki MEiN: p. 2 Wspomaganie wychowawczej roli rodziny – budowanie z klocków jako sposób na mądrą zabawę i spędzanie czasu z najbliższymi oraz p. 6 Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin – wybór projektu zgodnie z możliwościami, potrzebami i zainteresowaniami uczniów.
Taka matematyka „wchodzi” w ręce, w nogi, w głowy. Czynne jej poznawanie to gwarancja łączenia wiedzy, umiejętności w połączeniu z emocjami, które towarzyszom uczniom szczególnie podczas tworzenia.
Realizacja projektu: Dorota Izdebska wych. klasy trzeciej