Upright - "Zrób to sam" wprowadzenie. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
10 października przypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Celem tego święta jest promocja zdrowia psychicznego, ale także zwrócenie uwagi ludzi na problemy natury psychicznej, z którymi obecnie zmaga się coraz więcej osób. To także walka ze stygmatyzacją i edukacja.
W ostatnim czasie problematyka zdrowia psychicznego nastolatków stała się szczególnie ważna - pandemia koronawirusa, przedłużające się odczuwanie zagrożenia, ekspozycja na stres, zdalne nauczanie, brak możliwości spotkania z kolegami i koleżankami, wiele godzin spędzanych przed ekranem komputera – wielomiesięczna izolacja pozostawiła po sobie długotrwałe skutki w psychice dzieci i młodzieży. Dlatego też nasza placówka wdrożyła Program Promocji Zdrowia Psychicznego UPRIGHT, który działa od września 2021.
PROGRAM UPRIGHT jest to powszechny, profilaktyczny PROGRAM globalnej interwencji. Jest on rekomendowany przez Marszałka Województwa Dolnośląskiego i koordynowany przez specjalistów z Dziennego Ośrodka Psychiatrii i Zaburzeń Mowy Dla Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu.
Program dotyczy problematyki zdrowia psychicznego nastolatków. Celem głównym jest promowanie dobrostanu psychicznego, zapobieganie przyszłym zaburzeniom psychicznym i emocjonalnym oraz zwiększenie odporności psychicznej u dzieci i młodzieży.
W tym roku szkolnym program Upright będzie realizowany wśród uczniów klas VII, VIIIa, VIIIa na podstawie podręcznika "Dobrostan dla Wszystkich". Składa się on z aktywności opracowanych po to, aby poszerzyć ćwiczenia odporności psychicznej organizowane podczas lekcji tak, aby mogła brać w nim udział cała społeczność szkolna. Program dobrostan dla wszystkich składać się będzie z 4 modułów ćwiczeń otwartych promujących odporność w środowisku szkolnym i kulturę odporności psychicznej w szkole.
10 października 2022, uczniowie klasy 7, 8a oraz 8b wykonali część „Zrób to sam”. Podczas zajęć profilaktycznych uczniowie przygotowywali plakaty przedstawiające sposoby radzenia sobie z emocjami i stresem. Na zakończenie realizacji tego zadania przygotowano gazetkę tematyczną składającą się z 4 głównych elementów :uważność, radzenie sobie, skuteczność, uczenie się kompetencji społeczno- emocjonalnych, Wychowawcy wykazywali się dużą kreatywnością i zaangażowaniem w przygotowaniu się do zajęć profilaktycznych dostosowując je do potrzeb i możliwości uczniów, a także rozwijając bądź wzmacniając ich odporność psychiczną na co dzień.
Oto kilka kadrów uchwyconych w trakcie prowadzenia zajęć.
Koordynator, Paulina Schult