Zespół: Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej i Przedszkole w Niechlowie

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

      KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA W NIECHLOWIE 

Podstawa prawna

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Zespołu,
Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U,Nr 168, poz. 1324)

O NASZEJ PLACÓWCE

Placówka połączona jest z budynkiem Zespołu Szkół w Niechlowie i zlokalizowana w miejscowości gminnej.  Przedszkole posiada plac zabaw wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych. Budynek i przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym.
Do przedszkola uczęszczają dzieci z 12 miejscowości: Niechlów, Żuchlów, Miechów, Szaszorowice, Lipowiec, Bełcz Wielki, Głobice, Żabin, Wągroda, Karów, Świerczów. Bartodzieje. Dzieci z 11 miejscowości dowożone są autobusem szkolnym. Pochodzenie dzieci jest zróżnicowane, część z nich pochodzi ze środowiska popegeerowskiego.
W przedszkolu funkcjonują 2 grupy 4-5 latków, jedna grupa 6-latków i jedna grupa dzieci 3-4 latków. Wszystkie grupy realizują pięciogodzinną podstawę programową .
Na dzień 1 września 2011r placówka zatrudnia pięciu nauczycieli.

   Baza przedszkola

placówka posiada:

·         sale dydaktyczne wyposażone w meble, zabawki, sprzęt sportowy, pomoce dydaktyczne,

·         hol wyposażony w  komputer z dostępem do Internetu, rzutnik multimedialny, sprzęt nagłaśniający

·         pomieszczenie do prowadzenia zajęć logopedycznych

·         nowoczesny plac zabaw

·         placówka korzysta z sali zabaw z basenem kulkowym usytuowanym na terenie szkoły

·         zaplecze kuchenne i sanitarne.

Wizja przedszkola

·         Przedszkole jest placówką przyjazną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole.

·         Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.

·         Atmosfera sprzyja akceptacji każdego dziecka,

·         Rodzice uczestniczą w życiu przedszkola.

·         Program Przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.

·         Przedszkole umożliwia dzieciom uczestniczenie w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.

·         Przedszkole promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.

Misja przedszkola

        Przedszkole:

  • zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
  • tworzy warunki dla indywidualnego  i wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  • kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
  • promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,
  • przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • organizuje sprawne  zarządzanie placówką,
  • analizuje i ocenia efekty swojej pracy.

Cele główne

I.Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.

  • Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
  • Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
  • Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.

II. Procesy zachodzące w przedszkolu.

  • Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
  • W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.

III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.

  • Przedszkole jest integralnym elementem środowiska.
  • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
  • Przedszkole wykorzystuje warunki, w których działa.

Cele szczegółowe

  • Realizacja założeń reformy oświatowej.
  • Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych
    i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-kształcącej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.
  • Realizacja projektów i programów autorskich
  • Promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu.
  • Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.
  • Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
  • Współpraca ze szkołą  i instytucjami działającymi na terenie gminy,
  • Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.

Kryteria sukcesu

  • zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
  • Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
  • Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola.
  • Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.
  • Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
  • Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
  • Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu.
  • Współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
  • Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
  • Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
  • Udział dzieci w konkursach, przeglądach, igrzyskach sportowych itp.
  • Modernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne.
  • Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.

 

Zasady pracy

1.Zasada indywidualizacji
2.Zasada integracji
3.Zasada wolności i swobody działania
4.Zaspakajanie potrzeb dziecka
5.Zasada aktywności
6.Organizowania życia społecznego

Metody

 Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane będą metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.

Ruch rozwijający - W. Sherborne

Dziecięca matematyka – Gruszczyk-Kolczyńskiej

Gimnastyka ekspresyjna-O. Labana i Kniesów

Opowieść ruchowa

Pedagogika zabawy

Metoda dobrego startu- Z. Bogdanowicz

Formy pracy

Praca indywidualna

Praca grupowa

Praca w małych zespołach

Zabawy

Kierownictwo placówki
Rolę kierowniczą placówki oświatowej pełni DYREKTOR ZESPOŁU SZKÓŁ W NIECHLOWIE który:
sprawuje nadzór pedagogiczny,
przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
pełni rolę pracodawcy,
organizuje pracę nauczycieli,
inspiruje nauczycieli do działania,
kieruje działalnością przedszkola,
utworzone jest stanowisko WICEDYREKTORA, który:
zastępuje dyrektora w zakresie, do jakiego został upoważniony
wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim a Dyrektorem Zespołu Szkół.
WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA
Współpraca ze studentami:
odbywanie w placówce praktyk studenckich pedagogiki ogólnej, zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej
opieka nauczycieli przedszkola nad praktykantami
Współpraca zespołu pedagogicznego:
tworzenie zespołów zadaniowych
tworzenie rocznych programów
ankiety
arkusze diagnostyczne
raporty
diagnozy
monitoring procesów zachodzących w przedszkolu
dzielenie się wiedzą i doświadczeniem

Współpraca z rodzicami


Cele:
nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami w celu jednolitych oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych
zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy
przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka
przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy
wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizacje rodziców,
ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
promowanie placówki w środowisku lokalnym.

Formy współpracy z rodzicami:
zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
zebrania grupowe,
konsultacje indywidualne,
prowadzenie kącika dla rodziców,
prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców,
organizacja szkoleń , warsztatów dla rodziców,
organizowanie uroczystości, 
włączenie rodziców do organizacji imprez, konkursów, wycieczek
angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.

Współpraca z innymi przedszkolami:
przedszkolaki uczestniczą w przeglądach, uroczystościach, konkursach wspólnie z innymi przedszkolami,

uczestniczenie w Gminnych Igrzyskach Sportowych przedszkolaków Gminy Niechlów,
zapraszanie koleżanek z innych placówek w celu prezentowania pracy, szkolenia, warsztatów i wymiany doświadczeń,

Spotkania z nauczycielami w ramach Zespołu Nauczycielek Przedszkoli Gminy Niechlów- wymiana doświadczeń, planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej, wspólnych imprez, przedsięwzięć, prowadzenie warsztatów, zajęć otwartych.

Współpraca z innymi instytucjami
Cele:
rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej,
poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci i placówki.

Współpraca z:
Urzędem Gminy ( akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),
Komendą Powiatową Policji- bezpieczeństwo,
Strażą Pożarną- bezpieczeństwo,
Biblioteką Gminną- konkursy, czytanie w bibliotece
Domem Kultury w Niechlowie – występy i  wystawy plastyczne dla środowiska
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Górze – pedagogizacja rodziców i szkolenia dla nauczycieli
Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Niechlowie – finansowanie obiadów
SANEPIDEM w Górze – udział w programie ,, Nie pal przy mnie”
Nadleśnictwem – Góra Śląska – zajęcia w naturalnej przestrzeni edukacyjnej.

Zespołem  Samokształceniowym Nauczycielek Przedszkoli Gminy Niechlów

Teatrem ART-RE z Krakowa – przedstawienia teatralne w przedszkolu

Teatrem Edukacji z Wrocławia – przedstawienia teatralne w MOK w Górze

Lubuskim Biurem Koncertowym – koncerty w GOK-u w Niechlowie

PROMOCJA PLACÓWKI
Cele:
dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
promowanie wychowania przedszkolnego,
prowadzenie kroniki przedszkola i strony internetowej,
organizacja uroczystości ,
umieszczanie notatek o pracy przedszkola  w prasie lokalnej,
dbałość o estetykę  wewnątrz i na zewnątrz budynku,
upowszechnianie informacji o przedszkolu

DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA

 Sposoby motywacji dzieci:

Stosowane nagrody:

- pochwała na forum grupy

- pochwała przed rodzicami,

- brawa,

- przydział funkcji.

Stosowane kary:

- upomnienie ustne,

- czasowe odebranie przydzielonej funkcji,

- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,

- poinformowanie rodziców o zachowaniu.

Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

- przeprowadzenie diagnozy wstępnej i rozpoznanie indywidualnych potrzeb dziecka

-założenie Karty Indywidualnych Potrzeb Dziecka

-prowadzenie zajęć wspomagających i zajęć z dzieckiem zdolnym w/g opracowanego planu

- dokumentowanie wyników,

- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej

- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań,  analiza, wnioski do dalszej pracy,

- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,

- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

-badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
  • teczek prac i innych dokumentów przedszkola,
  • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
  •  kroniki,
  • rozmów.

 Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

  • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego
  • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
  • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
  • rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
  • na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
  • informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.

Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:

Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

  • ankiet,
  • rozmów z nauczycielami, rodzicami,
  • hospitacji,
  • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
  • arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
  • innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.

Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych  odbywających się co pół roku.

Koncepcję opracował Zespół Edukacji  Przedszkolnej  Zespołu Szkół w Niechlowie