Zespół: Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej i Przedszkole w Niechlowie

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

 

 

 

Raport

 

z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w przedszkolu w Niechlowie w roku szkolnym 2012/2013

 

1.Podstawa Prawna:

Art. 35 ust. 4 Ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.);

Paragraf 22 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. 2009 nr 168, poz. 1324).

 

2.Przedmiot ewaluacji: Przedszkole ma odppowiednie warunki lokalowe i wyposażenie.

 

3. Zadania ewaluacji: Określenie stopnia spełniania przez przedszkole wymagania w celu doskonalenia jakości pracy przedszkola.

 

4. Kryteria ewaluacji : Jaka jest dostępność do bazy przedszkola?

 

5. Pytania kluczowe:

 

1.Czy warunki lokalowe umożliwiają realizacje przyjętych w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego?

Przedszkole usytuowane jest na pierwszym piętrze budynku Zespołu Szkół w Niechlowie i dysponuje 4 salami zajęć o zróżnicowanych powierzchniach, ale umożliwiających właściwą organizację procesu wspomagania rozwoju i edukacji dzieci. Trzy sale połączone są z łazienką i pomieszczeniem na półki indywidualne dla dzieci. Czwarta sala zajęć nie spełnia oczekiwań lokalowych z uwagi na małą powierzchnię. Kaloryfery w salach posiadają obudowę drewnianą. Wszystkie sale maja wymienioną starą stolarkę drewnianą. Przedszkole dysponuje przestronnym i kolorowym holem, który jest wykorzystywany jako: szatnia, miejsce zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych, uroczystości przedszkolnych i sceną podczas przedstawień teatralnych i innych spotkań. W czasie zajęć wykorzystywany jest również zainstalowany na holu rzutnik multimedialny. Gazetki prezentowane na holu pełnią rolę informacyjną dla rodziców. Przedszkole dysponuje ponadto: pokojem nauczycielskim, toaletą dla personelu i 4 magazynami przeznaczonymi do przechowywania sprzętu sportowego, pomocy dydaktycznych i środków czystości. Dzieci korzystają ze stołówki, która znajduje się na parterze budynku. Nauczycielki mają możliwość prowadzenia zajęć na sali zabaw , która znajdują się w budynku szkoły. Nasza placówka posiada również dobrze wyposażony plac zabaw. Dobre warunki lokalowe pozwalają planować pracę tak, aby była aktywna, twórcza i dobrze zorganizowana. Na uwagę zasługują bardzo wysokie w tym zakresie oceny nauczycieli i rodziców, jak też zadowolenie samych przedszkolaków. Przytoczone powyżej argumenty w pełni uzasadniają ten sąd, że warunki lokalowe umożliwiają realizowanie zadań opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznych wynikających z realizowanych w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego. W ocenie dyrektora warunki lokalowe zapewniają dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

 

Wyniki ankiety skierowanej do nauczycielek przedszkola

Ocena warunków lokalowych w przedszkolu

 

Ilość osób

%

Bardzo dobre

 

2

33,3%

Dobre

 

4

66,7%

Dostateczne

 

-

-

Niezadawalajace

 

-

-

 

 

Wyniki ankiety skierowanej do rodziców

Ocena warunków lokalowych w przedszkolu

 

Ilość osób

%

Bardzo dobre

 

19

61,3%

Dobre

 

13

38,7

Dostateczne

 

-

-

Niezadawalajace

 

-

-

Zdaniem rodziców atutem przedszkola: są duże sale, hol, stołówka, duży plac zabaw i bezpieczna lokalizacja.

Jeden rodzic uważa, ze powinna powstać jeszcze jedna grupa z uwagi na liczną liczbę dzieci w salach.

 

2.Czy wyposażenie przedszkola umożliwia realizację przyjętego programu wychowania przedszkolnego?

Wyposażenie przedszkola ( meble, pomoce dydaktyczne) umożliwia realizację przyjętych programów wychowania przedszkolnego. Wszystkie sale wyposażone są w oznakowane meble dostosowane wielkością do dzieci. Ponieważ zabawki stanowią podstawę wyposażenia przedszkola, szczególną uwagę zwraca się na ich estetykę i stan techniczny. Wszystkie zabawki dostosowane są do odpowiednich grup wiekowych i często występują w kilku egzemplarzach. Aby utrzymać ład i porządek zabawki ustawione są na meblach, parapetach, w specjalnych koszach, skrzyniach, pojemnikach. Ponadto, oprócz zabawek przedszkole posiada zestaw gier dydaktycznych, kąciki stałe takie jak: kącik lalek, stragan, teatralny, konstrukcyjny, książki, przyrody i inne kąciki okazjonalne jak kącik: majsterkowicza, fryzjerski, lekarski i inne projektowane wg potrzeb. Posiada również zestaw różnorodnych klocków, chusty animacyjne, instrumenty muzyczne, bogaty zestaw strojów regionalnych, które wykorzystywane są podczas uroczystości przedszkolnych i środowiskowych. Sale wyposażone są w liczydła, tablice do pisania, tablice magnetyczne, tablice korkowe, tablice z literami i kolorowe dywany. Na wyposażeniu znajdują się również sztalugi drewniane i plastikowe. W jednej z sal znajduje się podwójna drabinka drewniana przeznaczona do ćwiczeń gimnastycznych. W sali od strony południowej ze względu na duże nasłonecznienie zamontowane są rolety okienne. Na terenie przedszkola znajduje się telefon z którego można się łączyć się z budynkiem szkoły. W dwóch salach na ścianach zamontowane są duże lustra wykorzystywane do ćwiczeń językowych. W salach tych prowadzone są dodatkowe zajęcia logopedyczne dla dzieci z wadami wymowy. W każdej sali znajduje się radiomagnetofon oraz bogaty zestaw płyt, bajek dziecięcych i filmów edukacyjnych.

 

Wyniki ankiety skierowanej do nauczycieli

Ocena wyposażenia swojej sali

 

Ilość osób

%

Bardzo dobre

 

2

33,3%

Dobre

 

4

66,7%

Dostateczne

 

-

-

Niezadawalajace

 

-

-

Zdaniem jednej nauczycielki potrzebna jest wymiana starej meblościanki ( zepsute zawiasy, brak szuflad)x na meble bardziej kolorowe i przyjazne dzieciom.

 

Wyniki ankiety skierowanej do rodziców

Ocena wyposażenia przedszkola

 

Ilość osób

%

Bardzo dobre

 

15

48,4%

Dobre

 

16

51,6%

Dostateczne

 

-

-

Niezadawalajace

 

-

-

W ocenie większości rodziców przedszkole dysponuje wszystkimi potrzebnymi dzieciom zabawkami i pomocami dydaktycznymi ponieważ dzieci są zadowolone z zajęć.

 

Wyniki ankiety skierowanej do nauczycieli

Ocena wyposażenia placu zabaw

 

Ilość osób

%

Bardzo dobre

 

5

83,3%

Dobre

 

1

16,7%

Dostateczne

 

-

-

Niezadawalające

 

-

-

W ocenie 5 nauczycielek plac zabaw jest bardzo dobrze wyposażony. Znajdują się na nim: 3 drabinki metalowe, podwójna huśtawka, 3 równoważnie, 2 koniki sprężynowe, 2 karuzele ( w tym jedna obrotowa), domek z przeszkodami, zjeżdżalnia i piaskownica z zabezpieczeniem ( plandeką). Część tą sprzyja kształtowaniu sprawności ruchowej dzieci i jest oddzielona chodnikiem z wyłożonym kostką od zadrzewionej części rekreacyjnej z 3 ławeczkami.

 

Wyniki ankiety skierowanej do nauczycieli

Ocena wyposażenia korytarza i łazienki

 

Ilość osób

%

Bardzo dobre

 

4

66,7%

Dobre

 

2

33,3%

Dostateczne

 

-

-

Niezadawalajace

 

-

-

 

Wyposażenie korytarza stanowią: szafki dziecięce dla każdej grupy, ławeczki, gazetki: grupowe, dla rodziców i gazetka główna. Ponadto na korytarzu zamontowany jest; rzutnik multimedialny (z którego korzystają wszystkie nauczycielki), komputer z dostępem do Internetu i telewizor. W celu dobrego odbioru programów podczas korzystania z rzutnika w dwóch oknach zamontowano rolety.

Trzy sale połączone są z łazienkami dziecięcymi, które wyposażone są w 3 kabiny z toaletą, 3 umywalki, suszarkę do rąk, półki łazienkowe z przyborami i materiałami higienicznymi takimi jak: mydełka w płynie, papierowe ręczniki, papier toaletowy i przybory do malowania( pędzle i kubki).

Z kranu płynie zawsze ciepła woda. W dwóch łazienkach zamontowane są brodziki.

Łazienka 3 latków wyposażona jest w 1 toaletę i 1 umywalkę. Z uwagi na małą liczebność tej grupy jest to liczba wystarczająca.

Na wyposasażeniu przedszkola znajduje się również ksero, laminarka i sprzęt nagłaśniający, który wykorzystywany jest podczas zajęć i uroczystości. Na uwagę zasługuje również wyposażenie przedszkola w sprzęt sportowy taki jak:równoważnia, hulajnogi, szarfy, gry zręcznościowe, piłki, chusty, kolorowe pompony, skakanki, laski gimnastyczne i inne.

W ocenie rodziców i nauczycieli przedszkole jest dobrze wyposażone w zabawki i inne pomoce dydaktyczne. Bogata baza dydaktyczna i sprzęt techniczny umożliwiają prowadzenie atrakcyjnych, twórczych zajęć, sprzyjają rozwijaniu samodzielności dzieci w organizowaniu czasu wolnego, dając możliwość działania, obserwowania i umożliwiają poznanie rzeczywistości poprzez wykorzystanie technik multimedialnych, a tym samym umożliwiaja realizację przyjętych programów wychowania przedszkolnego.

 

3.Czy w przedszkolu są podejmowane skuteczne działania wzbogacające warunki lokalowe w celu poprawy warunków realizacji przyjętych programów wychowania przedszkolnego i poszerzania oferty zajęć?

 

Ankieta skierowana do nauczycieli

Czy przedszkole współpracuje z rodzicami przy poprawianiu warunków lokalowych?

Ilość

%

Tak

6

100%

Nie

-

-

Ankieta skierowana do rodziców

Czy przedszkole współpracuje z rodzicami przy poprawianiu warunków lokalowych?

Ilość

%

Tak

24

77%

Nie

7

23%

 

Z analizy protokołów przegladu przedszkola i wywiadu przeprowadzonego z Dyrektorem Zespołu Szkół w Niechlowie wynika, że stan techniczny obiektu gwarantuje dzieciom bezpieczeństwo, ponieważ budynek jest objęty nadzorem budowlanym, systematycznie jest kontrolowany pod względem BHP, sprawdzany jest stan techniczny instalacji elektrycznej, wentylacji kominowej, kontroli gaśnic i kontroli sanitarnych. W przedszkolu podejmowane są działania mające na celu wzbogacanie warunków lokalowych i wyposażenia przedszkola. W ostatnich latach zaadaptowano pomieszczenie na utworzenie 4 grupy. W bieżącym roku szkolnym wyłożono płytkami antypoślizgowymi schody prowadzące do przedszkola, wymalowano klatkę schodową, wymieniono drzwi wejściowe do budynku przedszkola i drzwi na pierwszym piętrze dostosowując je do aktualnych wymagań p.poż wraz z zamontowaniem systemu oddymiajacego. Wzbogacono plac zabaw o chybotkę i piaskownicę. Zdaniem Pana Dyrektora, nauczyciele dbaja o powierzone ich opiece mienie i estetyczny wyglad placówki oraz sami podejmują działania na rzecz doposażenia przedszkola w pomoce dydaktyczne, a często wykonują je sami. Dyrektor podkreśla efektywną współpracę z Radą Rodziców Przedszkola , która systematycznie wzbogaca placówkę w nowe materiały edukacyjne i zabawki oraz sponsoruje przedstawienia teatralne, koncerty muzyczne i wycieczki niezbędne do realizacji przyjętych programów wychowania przedszkolnego.

Przedszkole udziela wspiercia i rozwija zainteresowania dzieci poprzez organizowanie dodatkowych zajęć : z j. angielskiego, zajęć logopedycznych i muzyczno-tanecznych.

W opinii nauczycieli należy: wymalować sale zajęć i hol przedszkolny, zainstalować szybszy Internet, doposażyć przedszkole w nowe krzesełka i stoliki dostosowane do wzrostu dzieci, wyburzyć ściankę przy sali maluchów w celu powiększenia sali Kubusiów.

Na zadane pytanie : Co Pani/Pana zdaniem należałoby zrobić, aby poprawić warunki lokalowe i wyposażenie przedszkola?“ większośc rodziców odpowiedziała, że nic nie brakuje i wszystko jest zgodne z normami i bezpieczeństwem, Pojedyncze osoby uznały, że zorganizować imprezę charytatywną na rzecz przedszkola i że, powinna powstać jeszcze jedna grupa ponieważ w niektórych grupach jest za dużo dzieci.

 

4.Czy w przedszkolu podejmowane są skuteczne działania wzbogacające wyposażenie przedszkola w celu poprawy warunków realizacji przyjętych w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego i poszerzania oferty zajęć?

 

Ankieta skierowana do nauczycieli

Czy rodzice współuczestniczą w poprawianiu wyposażenia p-la przedszkola? przedszkole w środki dydaktyczne i zabawki?

 

Ilość osób

% %

Tak

 

6

100%0%

Nie

 

-

-

Wszystkie nauczycielki uważają, że rodzice uczestniczą w poprawianiu wyposażenia przedszkola. Zdaniem nauczycielek współuczestniczenie to polega na doposażaniu przedszkola w meble, dywany, pomoce dydaktyczne i zabawki z funduszy gromadzonych przez Radę Rodziców Przedszkola.

Na skierowane do rodziców pytanie,, W jakie zabawki należy wyposażyć przeszkole? -rodzice wymieniają: -gry edukacyjne, klocki, więcej zabawek, ( jeden rodzic uważa, że o potrzebach tych powinien decydować nauczyciel), nowe stoliki i ławeczki, komputer z Internetem w każdej sali, nowy sprzęt nagłaśniający, piłkarzyki, plastikowe narzędzia, samochody, zabawki z literami i cyframi. Znaczna część rodziców nie ma zastrzeżeń do wyposażenia przedszkola w zabawki i pomoce dydaktyczne. Wśród propozycji dotyczących pomocy i zabawek w jakie należałoby doposażyć przedszkole, większość jest w naszym posiadaniu. Można więc odnieść się do wypowiedzi rodziców dotyczących innych pomocy i zabawek.

 

Wnioski:

 

Ocena i analiza zgromadzonego materiału badawczego wykazała, że:

1.Przedszkole posiada dobre warunki lokalowe.

2.Wyposażenie przedszkola umożliwia realizację przyjętych programów wychowania przedszkolnego

3.W przedszkolu podejmowane są skuteczne działania wzbogacające warunki lokalowe w celu poprawy warunków realizacji przyjętych programów wychowania przedszkolnego i poszerzania oferty zajęć.

4.W przedszkolu podejmowane są skuteczne działania wzbogacające wyposażenie przedszkola w celu poprawy warunków realizacji przyjętych w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego i poszerzania oferty zajęć.

 

Elementy wymagające poprawy:

1.W miarę posiadanych środków zadbać o nowy ergonomiczny zestaw mebli w salach: krzesełka, stoliki.

2.Wymalować sale zajęć i korytarz

3.Zainstalować szybszy Internet.

 

Raport opracowała:

Maria Włodarczak - lider Zespołu Edukacji Przedszkolnej

 



[i]Ś