Zespół: Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej i Przedszkole w Niechlowie

Koło przyrodnicze dla uczniów klas IV realizowane w ramach projektu Edukacja inwestycją w przyszłość 2017/2018.

 

                                                                                                                                                                                                                                                          

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.



Koło przyrodnicze dla uczniów klas IV realizowane w ramach projektu Edukacja inwestycją w przyszłość 2017/2018.



W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia szkolnego koła przyrodniczego odbywały się w każdy czwartek na 6 godzinie lekcyjnej. Uczestniczyło w nich 11 uczniów z kl. IVa i IVb.

Na zajęciach koła przyrodniczego każdy z uczestników miał stworzone możliwości osiągania sukcesów edukacyjnych, na miarę swoich możliwości. Poprzez te zajęcia, uczniowie rozwijali

samodzielne, twórcze myślenie, współpracę zespołową oraz rozwijali swoje zainteresowania przyrodą. W czasie zajęć wykorzystywaliśmy różne metody zdobywania wiedzy, m.in. nauka poprzez zabawę i działania praktyczne w myśl słów Konfucjusza:

Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.

 

Konfucjusz wypowiedział te słowa ponad dwa tysiące lat temu, a nadal są aktualne. Współczesne badania nad działaniem ludzkiego mózgu potwierdzają, że im większa stymulacja za pomocą różnorodnych bodźców, tym skuteczniejsza jest nauka. To znaczy, że jeśli zrobimy coś własnymi rękami, angażując przy okazji wszystkie nasze zmysły, nowe połączenia nerwowe będą silniejsze i trwalsze, niż jeśli zaangażujemy np. tylko nasz słuch do przyswojenia informacji.


Uczniowie w czasie zajęć zdobywali nowe doświadczenia potrzebne w życiu, a także wiedzę, którą w przyszłości mogą wykorzystać. Każdy z uczniów utrwalał i poszerzał treści programowe realizowane na lekcjach przyrody. Utrwalaliśmy kierunki geograficzne, sposoby ich wyznaczania, praktyczne zastosowanie skali i obliczenia dotyczące czasu. Doskonaliliśmy pracę z planem i mapą. Przypomnieliśmy zmysły człowieka, sposoby poznawania przyrody i przyrządy pomagające w obserwacjach. Uczniowie mieli możliwość pracować z mikroskopami. Przygotowaliśmy materiały na gazetkę Nasi skrzydlaci przyjaciele pomóżmy ptakom przetrwać zimę. Najwięcej frajdy uczniom sprawiało wykonywanie różnorodnych doświadczeń i eksperymentów. Takie zajęcia o charakterze badawczym, laboratoryjnym, dające namiastkę pracy przyrodnika-naukowca, przybliżają dzieciom proste metody badawcze, zapoznają je od kuchni z podstawami biologii, fizyki i chemii, a także wyposażają w umiejętności, które pozwolą im brać aktywny udział w zajęciach lekcyjnych w kolejnych etapach edukacyjnych. Uczniowie dowiedzieli się co to jest np. ciecz nienewtonowska czy piasek kinetyczny, jak zrobić galaktykę w słoiku, lampę lawę czy pachnące, kolorowe mydełka, co to jest napięcie powierzchniowe i ile monet zmieści się w słoiku wypełnionym po brzegi wodą. Dużym zaskoczeniem były eksperymenty z kurzym jajkiem, na własne oczy przekonali się że jajko może skakać albo mienić się srebrnymi refleksami. W czasie wypraw do pobliskiego lasu uczyliśmy się rozpoznawać gatunki roślin, grzybów oraz odgłosy i tropy zwierząt, a także jak określić wiek drzewa ściętego i rosnącego. Uczniowie wiedzą również skąd się bierze papier i dlaczego warto go oszczędzać, a także jak chronić przyrodę. Pomocne okazały się również pomoce dydaktyczne, które sprawiły, że zajęcia stały się atrakcyjne i dzieci bardzo chętnie w nich uczestniczyły. Uczniowie są otwarci, pewni siebie, zaangażowani w przydzielone im zadania i chętni do współpracy.

                                                                                                                                                                                                                                                            Ewelina Stojanowska