Zespół: Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej i Przedszkole w Niechlowie

PROGRAM WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNY PRZEDSZKOLA

                                                

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY PRZEDSZKOLA W NIECHLOWIE

NA ROK SZKOLNY 2014/15

 

 

         ,, Aby do czegoś dojść, trzeba ruszać w drogę”

 

Podstawa prawna:

? Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),

? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia  2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

? statut przedszkola.

 

Pogram opracowany został w oparciu o: wnioski sformułowane za poprzedni rok szkolny, treści zawarte w przyjętej koncepcji przedszkola,

oczekiwania rodziców wobec przedszkola, treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego.

 

ZADANIA

      FORMY REALIZACJI

 OSOBY

ODPOWIE-DZIALNE

TERMIN

MONITO-

RING

 

I.

Komputer bawi i uczy

 

 

 

 

1.Wykorzystanie zasobów Internetu do:

* zabaw ruchowych i tanecznych

* oglądania bajek, filmów edukacyjnych i prezentacji

   multimedialnych

*prezentowanie zdjęć obrazujących pracę przedszkola

2. Praca  indywidualna w programie Kids Smart

3. Zakup nowych bajek, filmów edukacyjnych i gier dydaktycznych

4.Spotkanie ze specjalistą od technik komputerowych na temat: bezpieczne korzystanie z Internetu i zakaz kontaktów z nieznajomymi w Sieci.

 

 

wychowawcy

grup we współpracy z Radą Rodziców

 

wych.gr.5-6 latków

 

informatyk

szkolny

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

X-2014

 

dziennik zajęć,

kronika przedsz-kolna,

strona internetowa

II.

W zdrowym ciele, zdrowy duch

 

 

 

                   

                   

 

 

 1. Promowanie zachowań warunkujących zdrowie:

 *  przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia,

    ocenianie zachowań służących i zagrażających

    zdrowiu

 * spacery i wycieczki do różnych środowisk 

    przyrodniczych

 * prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych i zabaw

    ruchowych z wykorzystaniem sprzętu sportowego

 * Udział dzieci w Zimowej i Wiosennej Spartakiadzie

    Przedszkolaków z Gminy Niechlów w Naratowie

 * hartowanie organizmu poprzez codzienne

    przebywanie  na świeżym powietrzu.

 2. Spotkanie z pielęgniarką na temat bezwzględnego

    zakazu korzystania z lekarstw z apteczki domowej.

 3.Utrwalanie nawyków higienicznych poprzez:

  *częste i poprawne mycie rąk

  *korzystanie z chusteczek higienicznych i zasłanianie

    ust ręką podczas kaszlu

  *codzienne mycie zębów w przedszkolu przez dzieci

    5-6 letnie.

wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

 

wych.5-6 latków

 

 

 

Justyna Klim

 

 

 

 

 

gr.5-6 latków

cały rok

 

 

 

 

 

 

II-2015

V-2015

 

 

X-2014

 

 

 

 

 

X-2014 do

VI-2015

 

 

dziennik zajęć,

kronika przedszkolna

strona internetowa

regulamin

spartakiady

III.

Wychowanie przez

sztukę

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Dziecko widzem i aktorem:

 *udział w przedstawieniach Teatru ART-RE z Krakowa

   - ,,Zajęcza chatka” - 27.10.2014

   - ,, Skarbnikowe dary” - 12. 01.2015

   - ,, Calineczka „ - 23.03.2015

   - ,,Wilk i zając” - 04.05.2015

* udział w 2 przedstawieniach Teatru Edukacyjnego z

   Wrocławia

 * udział w przedstawieniach szkolnych i

    przedszkolnych.

 2.Przygotowanie uroczystości przedszkolnych z okazji:

   - Dnia Pluszowego Misia

   - Bożego Narodzenia

   - Dnia Babci i Dziadka

   - Dnia Teatru

   - Świąt Wielkanocnych

   - Ukończenia przedszkola.

 3. Udział dzieci w 4 koncertach muzycznych

     organizowanych przez Lubuskie Biuro Koncertowe.

4. Przeprowadzenie zajęć z formie teatrzyku z

    z wykorzystaniem zabawek nt. kontaktów z 

    nieznajomymi.

5.Prowadzenie galerii prac plastycznych na holu

  przedszkola i w Domu Kultury w Niechlowie.

M. Włodarczak

 

 

 

 

 

A. Kędziora

 

 

 

 

D. Izdebska

D.Izdebska

wych.grup

M. Włodarczak

J.Klim

wych gr. 5-6 latków

 

wych.grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25.XI-2014

wg  terminarza

 

dziennik zajęć,

kronika przedszkolna

strona internetowa,

prace plastyczne, scenariusze uroczystości,

bilety wstępu.

 

IV.

Książki bawią i uczą, bajeczki wychowują

 

 

1. Tworzenie warunków do kształtowania postaw

    czytelniczych poprzez tworzenie kącików książek

    i codzienne czytanie dzieciom.

 2.Czytanie bajek w bibliotece gminnej i szkolnej oraz

    zapraszanie do czytania rodziców.      

 3.Organizowanie wystaw plastycznych na temat

      przeczytanej lektury.

 4. Prowadzenie zabaw dramowych i parateatralnych z

     wykorzystaniem przeczytanej książki.

 

 

wych.grup

 

cały rok

 

kronika, strona internetowa,

dziennik zajęć

 V.

 Tradycje

 przedszkolne,

 rodzinne i narodowe

 

 

 1.Zapoznanie dzieci z hymnem przedszkola ,, My

    zdrowe dzieciaki” i logo Przedszkolaka Gminy 

    Niechlów.

 2.Kultywowanie tradycji rodzinnych poprzez

    uczestniczenie członków rodziny w uroczystościach

    przedszkolnych, zajęciach otwartych i wycieczkach.

 3.Udział w uroczystościach szkolnych ( 3.V, 11.XI).

 4.Budzenie świadomości narodowej poprzez:

    słuchanie legend, oglądanie filmów i prezentacji o

    tematyce narodowej, poznanie godła, flagi i hymnu.

 5.Poznanie mapy Polski i ważnych miast i rzek.

 6.Poznawanie swojego regionu poprzez wychodzenie

    z dziećmi do środowiska ( las, zakłady pracy,

    stadion) i wycieczki do: Stanicy Myśliwskiej,

    Komendy Policji i Straży Pożarnej.

 7.Poznanie wartości wypływających z wykonywanych

    przez rodziców zawodów i zapraszanie ich na

    zajęcia.

 

wych.  grup

  IX-2014

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

IX-2014

X-2014

 

cały rok

kronika, strona internetowa,

scenariusze zajęć

 

VI.

Program

,, Bezpieczne dziecko-

Bezpieczne Przedszkole”

 

 

 

 1.Przeprowadzenie przeglądu technicznego obiektów

    przedszkolnych ( dróg komunikacyjnych, placu

    zabaw, urządzeń elektrycznych).

 2.Przeprowadzenie ćwiczeń pozorujących zagrożenie

    pożarem i awarią urządzeń wodociągowych i

    elektrycznych.

 3.Prowadzenie z dziećmi rozmów na temat zagrożeń w

    kontaktach z przyrodą w układzie pór roku ( zabawy

    nad wodą, niebezpieczne rośliny i zwierzęta, zabawy

    na lodzie, kąpiele etc.

  4.Konkursy rysunkowe w konwencji ,,dobrze”, ,,źle”.

  5.,,Pierwsza pomoc” -jak pomóc sobie lub koledze, 

    ćwiczenia z zakresu udzielania pomocy.

  6.Spotkanie z treserką psa  i rozmowa na nt. kontaktu

     z nieznajomymi, obcymi i dzikimi zwierzętami oraz

     poznanie zasad postępowania w sytuacji zagrożenia.

 7.Konwersatorium nt.:

  *  ,, Szanuj swoją koleżankę i swoje-

    go kolegę. Szacunek i wzajemna życzliwość

    pozwalają żyć w grupie i społeczeństwie”.

 * Prawa i obowiązki dziecka”.

 8.Kształtowanie u dzieci nawyku dbania o

    bezpieczeństwo swoje i innych: dziecko zna numery

    alarmowe, nie rozmawia z obcymi, nie bawi się

    zapałkami, jest bezpiecznym rowerzystą, orientuje

    się w bezpiecznym poruszaniu po drogach.

Dyrektor Zespołu

 

 

 

 

wych. grup

 

 

 

 

D. Izdebska

 

 

 

 

wych. grup

VIII-2014

 

 

 

 

 

 

 

 

XI-2014

 

X-2014

 

 

 

 

Kronika, strona internetowa,

scenariusze zajęć

dzienni zajęć, artykuł - ,,Nowiny Niechlowskie

 VII.

 Dziecko  kontroluje

 swoje emocje

 

 

 

 1.Wdrażanie dzieci do zgodnej zabawy i zawieranie

    umów, reguł i zasad właściwego zachowania się w

    grupie rówieśniczej oraz ich konsekwentne

    przestrzeganie.

 2.Poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów.

 3.Zwracanie uwagi na przejawy samolubstwa,

    okrucieństwa, dokuczania i rozumienie przeżyć z

    tym związanych.

 4.Podejmowanie oceny postępowania własnego i

    kolegów w konkretnych sytuacjach.

 5.Podejmowanie prób oceny postępowania bohaterów

    bajek, filmów itp. .

 6.Stosowanie technik terapeutycznych ułatwiających

   dziecku wyzwolenie pozytywnych i negatywnych

   emocji np. zgniatanie gazety, darcie papieru...

 

wych. grup

 

cały rok

 

dziennik zajęć, kronika przedszkolna

 

 VIII.

Zaspakajanie indywidual-nych potrzeb dziecka i rozwijanie jego uzdolnień

 

 

 1.Diagnozowanie potrzeb – przeprowadzenie badań

    wstępnych dziecka w oparciu o karty do

    diagnozowania gotowości szkolnej.

 2.Analiza wstępna i wyznaczenie kierunków

    wspierania rozwoju dziecka z uwzględnieniem pracy

    indywidualnej, zespołowej i z całą grupą.

 3.Diagnoza logopedyczna i udział dzieci w zajęciach

     grupowych prowadzonych przez logopedę

 3.Opracowanie indywidualnych programów

    korygująco-wspierających dla dzieci wymagających

    wsparcia i dzieci zdolnych.

 4.Poinformowanie rodziców o wynikach badań

   wstępnych i ustalenie rodzaju wsparcia w przedszkolu

   i w domu.

 5.Doposażenie przedszkola w potrzebne materiały

   edukacyjne ( zabawki, gry, przybory... .)

 6.Przeprowadzenie badań końcowych i ich analiza.

 7.Przekazanie rodzicom informacji zwrotnych o

   postępach i osiągnięciach dziecka w zakresie

   gotowości szkolnej w formie pisemnej i ustnej.

 8.Wyznaczenie kierunków pracy na kolejny rok

    szkolny z  uwzględnieniem diagnozy.

 

wych.grup, logopeda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wych.grup

IX-X-2014

 

 

X-2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X-2014-III-2015

 

 

IV-2015

 

 

 

Karty diagnozy, opracowane programy wsparcia, scenariusze zebran z rodzicami, dziennik logopedy

 IX.

Zadania nauczycieli

 

 

 

 

 

 1.Udział w różnych formach doskonalenia

    zawodowego: warsztaty i kursy organizowane przez

    PCDN Góra i inne wg wyboru i potrzeb nauczyciela

   i przedszkola.

 2.Aktywny udział z zespołach samokształceniowych:

    Edukacji Przedszkolnej i Nauczycielek Przedszkoli

    Gminy Niechlów

3. Udział w seminarium ,, Bezpieczne przedszkole” w

    formule e-learningu.

4. Opracowanie ankiet nt. oczekiwań rodziców ( do

  opracowania programu przedszkola i oceny

    przedszkola do raportu końcowego.

5.Przeprowadzenie diagnozy wstępnej i końcowej

   ( dokumentowanie jej) i opracowanie programów

   korygujących.

6.Prowadzenie zajęć wspomagających rozwój dziecka.

7.Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka i

   przekazanie informacji o gotowości szkolnej.

8.Opracowanie półrocznej i rocznej oceny realizacji

   założonych celów i zadań, analiza i wnioski do

   dalszej pracy.

n-le

 

 

 

 

 

Justyna Klim

 

 

M. Włodarczak

 

wych.5-6 latków

 

 

 

 

 

 

 

 

X-2014 – II-2015

 

IX-2014

 

IX-X2014

XI-2014-IV-2015

 

IV-2015

Zaświadczenia, regulaminy spartakiady, konspekty zajęć,ankieta i analiza ankiety,

diagnoza wstępna i informacji dla rodziców o gotowości szkolnej dziecka, kronika, strona internetowa, dziennik zajęć

 X.

 Kalendarz uroczystości i imprez

 

 

 

 

 1.Udział w uroczystości szkolnej z okazji rozpoczęcia

    roku szkolnego i pasowanie pierwszaków.

 2.Dzień Nauczyciela.

 3.Dzień Pluszowego Misia.

 4.Świeto Niepodległości .

 5.Wróżby andrzejkowe.

 6.Wyjazd z rodzicami do Głogowa do OK! PARKU na

   spotkanie z Mikołajem i zabawy na sali zabaw.

 7.Przedstawienie bożonarodzeniowe – zajęcie otwarte

    dla rodziców, dzieci i Nauczycieli Przedszkoli Gminy

    Niechlów

 8.Wigilia grupowa.

 9.Dzień Babci i Dziadka.

 10.Balik karnawałowy.

 11.Zimowa Spartakiada Przedszkolaków Gminy

     Niechlów w Naratowie.

12.Dzień Teatru – z udziałem rodziców i całej

     społeczności przedszkolnej.

13.Udział w uroczystości szkolnej z okazji 3Maja.

14.Dzień Rodziny – wycieczka z rodzicami.

15.Powiatowy Przegląd Twórczości Artystycznej

    Przedszkolaków w Górze.

16.Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2014/15

 

wych. grup

 

 

 

 

 

 

 

D. Izdebska

 

 

wych.grup

 

 

M. Włodarczak

 

M. Włodarczak

 

wych .grup

 

 

 

IX-2014

 

X-2014

XI-2014

 

 

XII-2014

 

 

 

 

 

I-2015

II-2015

III-2015

 

III-2015

 

V-2015

 

 

 

VI-2015

 

kronika, zdjęcia, strona internetowa, karta wycieczki, regulamin spartakiady, scenariusze zajęć, dziennik zajęć

 

XI.

Współpraca z rodzicami

 

 

 

1.Współudział rodziców w planowaniu programu

   przedszkola (propozycje do planu wych-dyd p-la i

   sondaż oczekiwań wobec przedszkola) ankiety.

 2.Zapraszanie rodziców:

   * do akcji ,, Cała Polska Czyta Dzieciom”

   * na zajęcia otwarte, zebrania ogólne i grupowe

   * na uroczystości przedszkolne i wycieczki

   * do prezentowania na forum grupy: swoich

      umiejętności, rozmów na temat ciekawego hobby,

      wiadomości na temat swojej pracy ( po uzgodnieniu

      daty i tematu z nauczycielem).

 3.Pedagogizacja rodziców:

    * warsztaty dla rodziców

    * spotkania ze specjalistami- pedagog, psycholog,  

       logopeda wg życzeń rodziców

    * zapoznanie z diagnozą rozwoju dziecka i ustalenie

       wspólnych form wsparcia

    * dostarczanie wiadomości na temat pracy

       przedszkola w kąciku dla rodziców, stronie

       internetowej i poprzez  eksponowanie prac

       plastycznych

    * przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na

       temat postępów dziecka, jego zachowania i

       przyczyn ewentualnych niepowodzeń

    *informowanie rodziców o sposobach i

      możliwościach uzyskania pomocy psych-ped. i

      innej.

 4.Włączanie rodziców i innych członków rodziny do

    podejmowania działań na rzecz przedszkola.

 5.Wybór Rady Rodziców:

   * rozliczenie wydatków za ostatni rok szkolny

   * ustalenie składki rocznej.

   

 

wych. grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

logopeda, pedagog

 

 

<sp