PROGRAM WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNY PRZEDSZKOLA
2014-11-07
PROGRAM WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY PRZEDSZKOLA W NIECHLOWIE
NA ROK SZKOLNY 2014/15
,, Aby do czegoś dojść, trzeba ruszać w drogę”
Podstawa prawna:
? Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
? statut przedszkola.
Pogram opracowany został w oparciu o: wnioski sformułowane za poprzedni rok szkolny, treści zawarte w przyjętej koncepcji przedszkola,
oczekiwania rodziców wobec przedszkola, treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego.
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIE-DZIALNE |
TERMIN |
MONITO- RING |
I. Komputer bawi i uczy
|
1.Wykorzystanie zasobów Internetu do: * zabaw ruchowych i tanecznych * oglądania bajek, filmów edukacyjnych i prezentacji multimedialnych *prezentowanie zdjęć obrazujących pracę przedszkola 2. Praca indywidualna w programie Kids Smart 3. Zakup nowych bajek, filmów edukacyjnych i gier dydaktycznych 4.Spotkanie ze specjalistą od technik komputerowych na temat: bezpieczne korzystanie z Internetu i zakaz kontaktów z nieznajomymi w Sieci.
|
wychowawcy grup we współpracy z Radą Rodziców
wych.gr.5-6 latków
informatyk szkolny |
cały rok
X-2014 |
dziennik zajęć, kronika przedsz-kolna, strona internetowa |
II. W zdrowym ciele, zdrowy duch
|
1. Promowanie zachowań warunkujących zdrowie: * przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu * spacery i wycieczki do różnych środowisk przyrodniczych * prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych z wykorzystaniem sprzętu sportowego * Udział dzieci w Zimowej i Wiosennej Spartakiadzie Przedszkolaków z Gminy Niechlów w Naratowie * hartowanie organizmu poprzez codzienne przebywanie na świeżym powietrzu. 2. Spotkanie z pielęgniarką na temat bezwzględnego zakazu korzystania z lekarstw z apteczki domowej. 3.Utrwalanie nawyków higienicznych poprzez: *częste i poprawne mycie rąk *korzystanie z chusteczek higienicznych i zasłanianie ust ręką podczas kaszlu *codzienne mycie zębów w przedszkolu przez dzieci 5-6 letnie. |
wszyscy nauczyciele
wych.5-6 latków
Justyna Klim
gr.5-6 latków |
cały rok
II-2015 V-2015
X-2014
X-2014 do VI-2015 |
dziennik zajęć, kronika przedszkolna strona internetowa regulamin spartakiady |
III. Wychowanie przez sztukę
|
1.Dziecko widzem i aktorem: *udział w przedstawieniach Teatru ART-RE z Krakowa - ,,Zajęcza chatka” - 27.10.2014 - ,, Skarbnikowe dary” - 12. 01.2015 - ,, Calineczka „ - 23.03.2015 - ,,Wilk i zając” - 04.05.2015 * udział w 2 przedstawieniach Teatru Edukacyjnego z Wrocławia * udział w przedstawieniach szkolnych i przedszkolnych. 2.Przygotowanie uroczystości przedszkolnych z okazji: - Dnia Pluszowego Misia - Bożego Narodzenia - Dnia Babci i Dziadka - Dnia Teatru - Świąt Wielkanocnych - Ukończenia przedszkola. 3. Udział dzieci w 4 koncertach muzycznych organizowanych przez Lubuskie Biuro Koncertowe. 4. Przeprowadzenie zajęć z formie teatrzyku z z wykorzystaniem zabawek nt. kontaktów z nieznajomymi. 5.Prowadzenie galerii prac plastycznych na holu przedszkola i w Domu Kultury w Niechlowie. |
M. Włodarczak
A. Kędziora
D. Izdebska D.Izdebska wych.grup M. Włodarczak J.Klim wych gr. 5-6 latków
wych.grup |
25.XI-2014 wg terminarza |
dziennik zajęć, kronika przedszkolna strona internetowa, prace plastyczne, scenariusze uroczystości, bilety wstępu. |
IV. Książki bawią i uczą, bajeczki wychowują
|
1. Tworzenie warunków do kształtowania postaw czytelniczych poprzez tworzenie kącików książek i codzienne czytanie dzieciom. 2.Czytanie bajek w bibliotece gminnej i szkolnej oraz zapraszanie do czytania rodziców. 3.Organizowanie wystaw plastycznych na temat przeczytanej lektury. 4. Prowadzenie zabaw dramowych i parateatralnych z wykorzystaniem przeczytanej książki.
|
wych.grup |
cały rok |
kronika, strona internetowa, dziennik zajęć |
V. Tradycje przedszkolne, rodzinne i narodowe
|
1.Zapoznanie dzieci z hymnem przedszkola ,, My zdrowe dzieciaki” i logo Przedszkolaka Gminy Niechlów. 2.Kultywowanie tradycji rodzinnych poprzez uczestniczenie członków rodziny w uroczystościach przedszkolnych, zajęciach otwartych i wycieczkach. 3.Udział w uroczystościach szkolnych ( 3.V, 11.XI). 4.Budzenie świadomości narodowej poprzez: słuchanie legend, oglądanie filmów i prezentacji o tematyce narodowej, poznanie godła, flagi i hymnu. 5.Poznanie mapy Polski i ważnych miast i rzek. 6.Poznawanie swojego regionu poprzez wychodzenie z dziećmi do środowiska ( las, zakłady pracy, stadion) i wycieczki do: Stanicy Myśliwskiej, Komendy Policji i Straży Pożarnej. 7.Poznanie wartości wypływających z wykonywanych przez rodziców zawodów i zapraszanie ich na zajęcia.
|
wych. grup |
IX-2014
cały rok
IX-2014 X-2014
cały rok |
kronika, strona internetowa, scenariusze zajęć |
VI. Program ,, Bezpieczne dziecko- Bezpieczne Przedszkole”
|
1.Przeprowadzenie przeglądu technicznego obiektów przedszkolnych ( dróg komunikacyjnych, placu zabaw, urządzeń elektrycznych). 2.Przeprowadzenie ćwiczeń pozorujących zagrożenie pożarem i awarią urządzeń wodociągowych i elektrycznych. 3.Prowadzenie z dziećmi rozmów na temat zagrożeń w kontaktach z przyrodą w układzie pór roku ( zabawy nad wodą, niebezpieczne rośliny i zwierzęta, zabawy na lodzie, kąpiele etc. 4.Konkursy rysunkowe w konwencji ,,dobrze”, ,,źle”. 5.,,Pierwsza pomoc” -jak pomóc sobie lub koledze, ćwiczenia z zakresu udzielania pomocy. 6.Spotkanie z treserką psa i rozmowa na nt. kontaktu z nieznajomymi, obcymi i dzikimi zwierzętami oraz poznanie zasad postępowania w sytuacji zagrożenia. 7.Konwersatorium nt.: * ,, Szanuj swoją koleżankę i swoje- go kolegę. Szacunek i wzajemna życzliwość pozwalają żyć w grupie i społeczeństwie”. * Prawa i obowiązki dziecka”. 8.Kształtowanie u dzieci nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych: dziecko zna numery alarmowe, nie rozmawia z obcymi, nie bawi się zapałkami, jest bezpiecznym rowerzystą, orientuje się w bezpiecznym poruszaniu po drogach. |
Dyrektor Zespołu
wych. grup
D. Izdebska
wych. grup |
VIII-2014
XI-2014
X-2014
|
Kronika, strona internetowa, scenariusze zajęć dzienni zajęć, artykuł - ,,Nowiny Niechlowskie |
VII. Dziecko kontroluje swoje emocje
|
1.Wdrażanie dzieci do zgodnej zabawy i zawieranie umów, reguł i zasad właściwego zachowania się w grupie rówieśniczej oraz ich konsekwentne przestrzeganie. 2.Poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów. 3.Zwracanie uwagi na przejawy samolubstwa, okrucieństwa, dokuczania i rozumienie przeżyć z tym związanych. 4.Podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach. 5.Podejmowanie prób oceny postępowania bohaterów bajek, filmów itp. . 6.Stosowanie technik terapeutycznych ułatwiających dziecku wyzwolenie pozytywnych i negatywnych emocji np. zgniatanie gazety, darcie papieru... |
wych. grup |
cały rok |
dziennik zajęć, kronika przedszkolna
|
VIII. Zaspakajanie indywidual-nych potrzeb dziecka i rozwijanie jego uzdolnień
|
1.Diagnozowanie potrzeb – przeprowadzenie badań wstępnych dziecka w oparciu o karty do diagnozowania gotowości szkolnej. 2.Analiza wstępna i wyznaczenie kierunków wspierania rozwoju dziecka z uwzględnieniem pracy indywidualnej, zespołowej i z całą grupą. 3.Diagnoza logopedyczna i udział dzieci w zajęciach grupowych prowadzonych przez logopedę 3.Opracowanie indywidualnych programów korygująco-wspierających dla dzieci wymagających wsparcia i dzieci zdolnych. 4.Poinformowanie rodziców o wynikach badań wstępnych i ustalenie rodzaju wsparcia w przedszkolu i w domu. 5.Doposażenie przedszkola w potrzebne materiały edukacyjne ( zabawki, gry, przybory... .) 6.Przeprowadzenie badań końcowych i ich analiza. 7.Przekazanie rodzicom informacji zwrotnych o postępach i osiągnięciach dziecka w zakresie gotowości szkolnej w formie pisemnej i ustnej. 8.Wyznaczenie kierunków pracy na kolejny rok szkolny z uwzględnieniem diagnozy.
|
wych.grup, logopeda
wych.grup |
IX-X-2014
X-2014
X-2014-III-2015
IV-2015
|
Karty diagnozy, opracowane programy wsparcia, scenariusze zebran z rodzicami, dziennik logopedy |
IX. Zadania nauczycieli
|
1.Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego: warsztaty i kursy organizowane przez PCDN Góra i inne wg wyboru i potrzeb nauczyciela i przedszkola. 2.Aktywny udział z zespołach samokształceniowych: Edukacji Przedszkolnej i Nauczycielek Przedszkoli Gminy Niechlów 3. Udział w seminarium ,, Bezpieczne przedszkole” w formule e-learningu. 4. Opracowanie ankiet nt. oczekiwań rodziców ( do opracowania programu przedszkola i oceny przedszkola do raportu końcowego. 5.Przeprowadzenie diagnozy wstępnej i końcowej ( dokumentowanie jej) i opracowanie programów korygujących. 6.Prowadzenie zajęć wspomagających rozwój dziecka. 7.Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka i przekazanie informacji o gotowości szkolnej. 8.Opracowanie półrocznej i rocznej oceny realizacji założonych celów i zadań, analiza i wnioski do dalszej pracy. |
n-le
Justyna Klim
M. Włodarczak
wych.5-6 latków
|
X-2014 – II-2015
IX-2014
IX-X2014 XI-2014-IV-2015
IV-2015 |
Zaświadczenia, regulaminy spartakiady, konspekty zajęć,ankieta i analiza ankiety, diagnoza wstępna i informacji dla rodziców o gotowości szkolnej dziecka, kronika, strona internetowa, dziennik zajęć |
X. Kalendarz uroczystości i imprez
|
1.Udział w uroczystości szkolnej z okazji rozpoczęcia roku szkolnego i pasowanie pierwszaków. 2.Dzień Nauczyciela. 3.Dzień Pluszowego Misia. 4.Świeto Niepodległości . 5.Wróżby andrzejkowe. 6.Wyjazd z rodzicami do Głogowa do OK! PARKU na spotkanie z Mikołajem i zabawy na sali zabaw. 7.Przedstawienie bożonarodzeniowe – zajęcie otwarte dla rodziców, dzieci i Nauczycieli Przedszkoli Gminy Niechlów 8.Wigilia grupowa. 9.Dzień Babci i Dziadka. 10.Balik karnawałowy. 11.Zimowa Spartakiada Przedszkolaków Gminy Niechlów w Naratowie. 12.Dzień Teatru – z udziałem rodziców i całej społeczności przedszkolnej. 13.Udział w uroczystości szkolnej z okazji 3Maja. 14.Dzień Rodziny – wycieczka z rodzicami. 15.Powiatowy Przegląd Twórczości Artystycznej Przedszkolaków w Górze. 16.Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2014/15 |
wych. grup
D. Izdebska
wych.grup
M. Włodarczak
M. Włodarczak
wych .grup
|
IX-2014
X-2014 XI-2014
XII-2014
I-2015 II-2015 III-2015
III-2015
V-2015
VI-2015 |
kronika, zdjęcia, strona internetowa, karta wycieczki, regulamin spartakiady, scenariusze zajęć, dziennik zajęć |
XI. Współpraca z rodzicami
|
1.Współudział rodziców w planowaniu programu przedszkola (propozycje do planu wych-dyd p-la i sondaż oczekiwań wobec przedszkola) ankiety. 2.Zapraszanie rodziców: * do akcji ,, Cała Polska Czyta Dzieciom” * na zajęcia otwarte, zebrania ogólne i grupowe * na uroczystości przedszkolne i wycieczki * do prezentowania na forum grupy: swoich umiejętności, rozmów na temat ciekawego hobby, wiadomości na temat swojej pracy ( po uzgodnieniu daty i tematu z nauczycielem). 3.Pedagogizacja rodziców: * warsztaty dla rodziców * spotkania ze specjalistami- pedagog, psycholog, logopeda wg życzeń rodziców * zapoznanie z diagnozą rozwoju dziecka i ustalenie wspólnych form wsparcia * dostarczanie wiadomości na temat pracy przedszkola w kąciku dla rodziców, stronie internetowej i poprzez eksponowanie prac plastycznych * przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń *informowanie rodziców o sposobach i możliwościach uzyskania pomocy psych-ped. i innej. 4.Włączanie rodziców i innych członków rodziny do podejmowania działań na rzecz przedszkola. 5.Wybór Rady Rodziców: * rozliczenie wydatków za ostatni rok szkolny * ustalenie składki rocznej.
|
wych. grup
logopeda, pedagog
<sp search section |