Zespół: Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej i Przedszkole w Niechlowie

Podsumowanie projektu "Akademia Umiejętności" w szkole w Niechlowie.

Akademia Umiejętności „ w Szkole Podstawowej w Niechlowie.

 

 

           W czerwcu kończymy zajęcia w ramach projektu „Akademia Umiejętności” , które trwają już od początku roku szkolnego. W szkole w Niechlowie jest łącznie 18 grup projektowych . Uczniowie mogli rozwijać swoje zainteresowania na różnorodnych zajęciach pozalekcyjnych. Uczniowie klasy trzeciej uczestniczą w zajęciach wyrównawczych z matematyki oraz zajęciach wyrównawczych z języka angielskiego. Poprzez gry i zabawy językowe przyswajają i utrwalają wiedzę z zakresu języka obcego. Rozwijają swoją wyobraźnię, uczą się współpracy w grupie. Utrwalają swoją wiedzę matematyczną poprzez zabawę i łamigłówki matematyczne. Klasy starsze mogły zapisać się na zajęcia zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Prowadzone są zajęcia rozwijające i wyrównawcze z matematyki, matematyczne gry i zabawy, zajęcia wyrównawcze z przyrody, przyrodnicze laboratorium, zajęcia rozwijające i wyrównawcze z języka angielskiego. W projekcie bierze udział 94 uczniów. Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach. Z dużym zaangażowaniem wykonują powierzone zadania.

            W ramach projektu „Akademia Umiejętności ” nasza szkoła otrzymała pakiet różnorodnych pomocy dydaktycznych do prowadzenia zajęć matematycznych, przyrodniczych i językowych. Dzięki nim nauczyciele mają możliwość pracować z dziećmi rożnymi metodami, nauka staje się bardziej atrakcyjna , przekazywana wiedza łatwiejsza, a zajęcia bardziej urozmaicone .

           Wśród pomocy znalazły się między innymi gry dydaktyczne przede wszystkim matematyczne, szkielety brył, magnetyczny układ współrzędnych, ułamki magnetyczne, multimedialne pracownie przedmiotowe biologiczne, miernik poziomu dźwięku, model magnetyczny komórki roślinnej, chemiczne memory – kwasy i wodorotlenki, gry językowe, magnetyczny cylinder do ćwiczeń, plansze języka angielskiego. Pomoce są wykorzystywane nie tylko w ramach zajęć projektowych. Nauczyciele wykorzystują je na wszystkich lekcjach w celu urozmaicenia lekcji i lepszego przyswajania wiedzy.

       Uczniowie zaangażowani w projekt biorą udział w bezpłatnych wyjazdach edukacyjnych. Odbyły się trzy wycieczki do ZOO Wrocław, każdy miał możliwość zwiedzić ten największy ogród zoologiczny w Polsce. Podziwialiśmy ogromną ilość odmian i gatunków zwierząt, ptaków, ryb, przepiękną rafę koralową, oraz bujną roślinność. Wycieczka okazała się nie tylko wspaniałym przeżyciem, ale również atrakcyjną lekcją przyrody.

       Odbyły się dwie wycieczki do ExploraPark w Wałbrzychu . Tam uczniowie mogli przekonać się jak ciekawa jest matematyka i fizyka. Tematem przewodnim wycieczki był figury geometryczne, powstałe w wyniku działania algorytmu powtarzających się matematycznych operacji. Dzięki wielozmysłowym działaniom, uczniowie mogli się przekonać, jak działa dźwięk, a także na czym polega działalność odnawialnych źródeł energii. Z ogromnym zaangażowaniem rozwiązywali logiczne quizzy oraz zagadki.

      Uczniowie odwiedzili trzykrotnie Hydropolis we Wrocławiu. Uczestnicząc w warsztatach mieli okazję zapoznać się z poszczególnymi etapami obiegu wody - od parowania przez powstanie chmur, aż po opad deszczu. Z zajęć „O planecie skalistej” dowiedzieli się, jak odróżniać od siebie poszczególne typy skał oraz jak na ich cechy oraz genezę wpływa woda i inne czynniki środowiskowe. Uczestnicy projektu mieli też okazję zwiedzić wystawę przygotowaną w Hydropolis , która okazała się bardzo ciekawa. Każda sala ( było ich 7) jest obudowana multimedialnymi tablicami z ciekawostkami na temat przełomowych odkryć podwodnego świata, natury wody i sposobu jej wykorzystania przez człowieka.

     Uczestnicy projektu byli też na dwóch wyjazdach w Centrum Edukacji Ekologicznej „ Salamandra” w Myśliborzu. Jeden wyjazd był dwudniowy . Dostarczył najwięcej atrakcji i pozytywnych emocji. Odbyły się tam ciekawe zajęcia przyrodnicze, biologiczne, chemiczne i fizyczne . Uczniowie z dużym zaangażowaniem i zaciekawieniem w nich uczestniczyli. Nie brakowało doświadczeń , eksperymentów, pokazów i zabawy.

         Wszystkie wyjazdy okazały się niezwykle ciekawe i bardzo podobały się dzieciom. Każdy wyjazd wniósł ogrom wiedzy i nowych doświadczeń.

      W ramach projektu w naszej szkole odbył się także „Festiwal Nauki”, w którym uczestniczyła cała szkoła. Festiwal prowadziły Panie z Uniwersytetu Rozwoju w Chorzowie. Było wiele ciekawych pokazów, doświadczeń i warsztatów. Między innymi : Pokazy z ciekłym azotem- eksperymenty z substancją o ekstremalnie niskiej temp.-196°C, skraplanie powietrza, lewitacja dimagnetyczna, sztuczna mgła. Pokazy chemiczne- produkcja pasty dla słonia, ciuchcia, sztuczna krew, zielony płomień. Pokazy z suchym lodem-sublimacja, zmiana barw, sztuczny śnieg. Wystawa zabawek fizycznych: silnik Stirlinga, radiometr, maszyna elektrostatyczna, przewrotki, chodzące zwierzaki. Strefa nowych technologii- druk3D, sterowanie ruchu piłki za pomocą fal mózgowych, biometria, sterowanie komputerem przy pomocy owoców, wirtualna rzeczywistość.

       Festiwal wszystkim bardzo się podobał, można było wiele się nauczyć nie koniecznie korzystając z podręcznika ;) a działając praktycznie i aktywnie.

     Ostatnim punktem realizowanego projektu jest organizowana w naszej szkole półkolonia . Są dwa terminy dla klas I-III ( 10-14 lipca) i klas IV-VIII ( 17-21 lipca) . Zajęcia będą prowadzone w godzinach od 8.00 do 17.00. Tematyka :LEGO ROBOTYKA I MINECRAFT ORAZ LABORATORIUM NAUKOWE. Już nie możemy się doczekać. Chętnych zapraszamy do zapisów i uczestnictwa.

 

                                                                                                                                                                                                                                                  Anna Zarzycka